Проект закону
до проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей реалізації енергосервісу на об’єктах державної та комунальної власності
На сьогодні в Україні енергоефективність бюджетної сфери залишається у 2 – 3 рази нижче відповідних показників у країн Європейського Союзу. Це призводить до неефективного використання бюджетних коштів.
Разом з тим, політика ЄС спрямована на забезпечення провідної ролі в питаннях енергоефективності саме бюджетною сферою. Це відображено, зокрема в Директиві Європейського Парламенту та Ради 2012/27/ЕС від 25 жовтня 2012 року про енергоефективність.
Одним із ефективних інструментів підвищення енергетичної ефективності бюджетних установ є укладання енергосервісних договорів (ЕСКО-механізм). Механізм полягає в тому, що виконавець енергосервісу реалізує енергоефективні заходи, гарантує досягнення певного рівня економії енергоресурсів та повертає вкладені інвестиції за рахунок отриманої економії витрат на оплату спожитих паливно-енергетичних ресурсів та комунальних послуг протягом строку дії енергосервісного договору.
Можливість застосування механізму енергосервісу в Україні визначена Законами України № 327-VIII від 09.04.2015 «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації» та № 328-VIII від 09.04.2015 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації», а також відповідними підзаконними нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання положень цих законів.
Крім того, у 2017 році були внесені законодавчі зміни у зв’язку із набуттям чинності та введенням в дію нового базового законодавства в сфері закупівель – Закону України «Про публічні закупівлі».
В результаті після відновлення можливості проведення публічних закупівель енергосервісу з кінця жовтня 2017 по лютий 2020 року оголошено більше 1070 тендерів, з яких лише близько половини успішно завершено та укладено 447 енергосервісних договорів на суму близько 939 млн гривень.
Прийняття проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей реалізації енергосервісу на об’єктах державної та комунальної власності (далі – законопроект) сприятиме удосконаленню механізму закупівлі енергосервісу та реалізації енергосервісних договорів для впровадження енергоефективних заходів у бюджетних установах.
Законопроектом вносяться зміни до Бюджетного кодексу України.
Основні положення пропонованого законопроекту:
У даній сфері правового регулювання основними нормативно-правовими актами є:
Бюджетний кодекс України;
Закон України “Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації”;
Закон України “Про енергозбереження”;
Примірний енергосервісний договір, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 845.
Впровадження проекту Закону не потребуватиме додаткових фінансових витрат з Державного бюджету України.
Прийняття законопроекту дозволить залучати більше приватних інвестицій до реалізації проектів з термомодернізації будівель бюджетних установ, що має на меті економію споживання паливно-енергетичних ресурсів та комунальних послуг.
Створення та розвиток ринку енергосервісу є виконанням зобов’язань України щодо імплементації директив Європейського Союзу, Національного плану дій з енергоефективності на період до 2020 року, зокрема в частині забезпечення провідної ролі бюджетних установ у досягнені показників енергоефективності та стимулювання укладання енергосервісних договорів.
Удосконалення процесів закупівель енергосервісу дозволить більш повно розкрити потенціал зазначеного механізму, який передбачає скорочення споживання природного газу на 700 млн. куб. м щорічно.